Vila

Jag känner igen tecknen. Svårt att somna på kvällen. Vaknar tidigt. Lättirriterad. Svårt att fokusera. Namn på människor jag känner försvinner bak i minnet. Förvirring, oro, tunnelseende, tvivel. Gråten som kommer när de små extra sakerna i vardagen händer. När barnen inte vill samarbeta. När diskmaskinen går sönder. Då är det dags att stanna upp! Dags att varva ner, vilket ibland är lättare sagt än gjort. Livet erbjuder emellanåt inte så många pauser. Vi behöver själva se till att skapa dem!

Vi lever i ett samhälle som ställer höga krav. Det är ett ständigt brus omkring oss med information, förväntningar, inre och yttre krav. Mängder med aktiviteter, egna och för våra barn. Ett arbetsliv som blir mer och mer pressat. Våra hem ska vara snygga, prydliga och själva ska vi vara vältränade. Fler och fler prylar kräver mer och mer underhåll. Det blir allt svårare att få ordning på den där balansen i livet som det pratas så mycket om. Och hur den ser ut behöver vi var och en hitta inom oss själva utifrån vilka behov som är viktigast för oss. Vad vi får energi ifrån och vad som tar energi. I familjelivet är det ännu fler behov som behöver få utrymme och balanseras.

Vila och återhämtning är viktiga behov vi har och kroppen, om vi lär oss tyda signalerna, är snabb med att berätta för oss när vi behöver ta det lugnt. Hur dessa signaler ser ut och vad vi behöver kan se olika ut, men ju bättre kontakt vi har med vår kropp och vår kärna, desto tydligare uppfattar vi behoven. Även här har vår inre motivation och drivkraft en stor betydelse. När vi gör något utifrån behov av att få godkännande och att få tillhöra istället för att vi känner tillfredsställelse av att bidra eller skapa riskerar det att ta mer energi än det ger. Detsamma gäller städning, träning, trädgårdsarbete, socialt umgänge och annat vi gör på vår fritid eller i arbetet.

Att vara medveten om vad som gör oss trötta och vad som ger kraft samt vad det är som driver oss är en bra början för att skapa balans i vardagen. Är man som jag en person som bäst laddar batterierna i lugn och ro, kan det vara lämpligt att inte ha för många sociala aktiviteter inbokade. En almanacka som ger överblick kan hjälpa oss att planera in luckor för vila och återhämtning. Vi kan köra hårt ett tag, men bara om det finns tid för att återhämta sig. I vardagen kan vi medvetet använda olika tillfällen som utrymme för vila. Till exempel på vår väg till jobbet eller annat där vi tar oss tid att landa i våra tankar och våra känslor så vi kommer i kontakt med våra behov.

Träning, städning och så vidare kan ge inre vila om vårt fokus är riktat dit. En stund med barnvakt om vi har barn. Promenader i naturen. En god bok eller film. Enkel middag med nära vänner. När mina barn var mindre kunde en stunds legobyggande ge mig den paus jag behövde för att ladda om. Att gå och lägga mig med barnen har ibland varit ett sätt för mig att ge kroppen vila under perioder med lite sömn, samtidigt som jag släppt kraven på snyggt och prydligt hem. Närvaro i det som är just nu! Genom att fokusera på det som är viktigt i livet och genom att vara i kontakt med vad vi behöver kan vi lättare göra val som berikar oss själva och andra. Mer balans och harmoni helt enkelt, till nytta för alla!

Vilka behov är viktigast för dig? Vad får du energi av? Vilka aktiviteter tar mer energi än de ger? Hur kan du skapa utrymme för återhämtning och vila i ditt liv?

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-